GLADE MÅLTIDER OG UDVIKLING

Glade Måltider Og Udvikling

Når mad er helt nyt, er det godt at starte med de første smagsprøver, når barnet er udhvilet og ikke alt for sultent. Hjælp barnet til at forstå, at det nu skal til at spise, skab fx nogle ritualer ved at dække bord og finde hagesmæk frem og måske synge en sang. Smag eventuelt på maden selv med vellyst, så det bliver let at forudsige, hvad der skal ske. Giv ros når det går godt og anerkend, at det også er fint, når det ikke går som planlagt. Det er vigtigt, at stemningen er positiv uanset hvor meget, der bliver spist. Derfor skal du ikke gå op i mængden af mad, og heller ikke sammenligne dit barn med andres børn.

Alle børn er forskellige, og det samme gælder deres madvaner. Nogle spiser lidt, andre spiser meget. Nogle lærer det hurtigt, mens andre har brug for mere tid. Sådan er det bare, og det vigtigste budskab er, at alle nok skal lære det.

Og bliver det kun til en enkelt mundfuld i starten, så vær glad og tilfreds, også selvom du har fået lavet en stor portion. Tænk på at det er helt nye oplevelser af teksturer og smage, dit barn bliver udsat for, og det blot er en overgang, indtil dit barn har lært, hvad det med mad går ud på. Bliv derfor ved med at gøre det at smage på mad til en rar oplevelse. Sørg også for at maden smager dejligt, og at dit barn tilbydes masser af forskellig mad flere gange. Nydelse og genkendelighed gør nemlig, at dit barn bedre vil kunne lide maden.

Det at spise er også helt nyt og en træningssag. Munden skal nu øve sig i at omfavne ske og mad med læberne, fordele den i munden med tungen og gumle/ tygge med kæberne, indtil tungen sender den til synkning. Nogle gange går det lidt for hurtigt, hvorfor barnet naturligt hoster den op eller får udløst brækrefleksen. Men vær ikke nervøs, det er helt normalt. Men du kan hjælpe munden med at træne ved dagligt at tilbyde bløde stykker mad som kogte grøntsager, kartofler, fisk og bløde frikadeller.

Kend dit barns signaler når I spiser

En god madstart hænger sammen med gode oplevel- ser. Derfor er det en god idé at være opmærksom på, hvad dit barn prøver at fortælle, så I undgår unødigt pressede situationer. En drejet kind eller lukket mund kan ofte betyde, at der er brug for en pause, eller at barnet allerede er mæt. Det er et nej tak, som skal respekteres, så lad være med at prøve med flere skeer hen til munden. Det er helt naturligt, og børn skal nok spise, når de er sultne. Prøv igen når du vurderer, at dit barn igen er oplagt og sultent.

Børn udvikler sig også, når de spiser

Når stemningen er rar og hyggelig under et måltid, fremmer det lysten og glæden ved at spise. En måde at gøre måltidet til en god oplevelse for de mindste kunne være at lade dit barn være aktivt, mens det spiser. Enten ved at lade barnet selv sidde med en ske eller røre ved maden med fingrene. Det giver både lyst til at spise og samtidig er det en god måde at udvikle sin motorik og sanser. Desto mere aktive børn er, mens de spiser, jo mere lærer de om at spise.

TIP TIL DEN LILLE NYBEGYNDER
Giv gerne dit barn en ske i hånden, så I har en ske hver. Det kan være med til, at maden lettere accepteres.

Luk (Esc)